عزیمت کیخسرو پس از
جلوس بر اریکه شاهنشاهی به نقاط مهم ایران که در آن از آذرآبادگان نیز
سخن میراند و میفرماید:
بخواهم که ببینم سراسر زمین
همه مرز ایران با آفرین
همه بوم ایران سراسر بگشت
به آباد و ویرانی اندر گذشت
هر آن بوم و بر، کان نه آباد بود
تبه بود و ویران از بیداد بود
به هر شهر بنشست و بنهاد تخت
چنان چون بود مردم نیکبخت
چنین تا در آذرآبادگان
بشد با بزرگان و آزادگان
همی خورد باده همی تاخت اسب
بیامد سوی خان آذرگشسب
جهانآفرین را ستایش گرفت
به آتشکده بر نیایش گرفت
در جایی دیگر از شاهنامه حکیم فردوسی در بخش نامه رستم فرخزاد به برادرش می آورد:
| چو نامه بخوانی تو با مهتران |
